Missie, visie & kernwaarden
Onze missie
IKC Voorhoute. Natuurlijk! Goed! is onze missie. We staan voor NATUURLIJK (vanzelfsprekend/’meer met de natuur’) GOED (aansluitend bij ieders mogelijkheden en interesses) onderwijs en veilige, betrouwbare opvang voor alle kinderen, ongeacht zijn of haar culturele, sociale of levensbeschouwelijke achtergrond. We zien het als onze taak om ‘onze’ kinderen te begeleiden opdat ze zich(zelf) ontplooien tot zelfbewuste, zelfstandige, sociale wereldburgers, die zich staande kunnen houden in een snel veranderende wereld.
We gaan er van uit dat iedereen wil leren en dat iedereen leert en ontwikkelt op zijn eigen unieke wijze. Het is daarbij een voorwaarde dat de leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn. Hiervoor moet worden voldaan aan de drie basisbehoeften: autonomie (zelfstandigheid), competentie (aansluiten bij onderwijsbehoeften zodat er succeservaringen worden opgedaan) en relatie (je veilig voelen). Wij zien de omgeving als één van de krachtigste middelen om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Betrokken ouders zijn onderdeel van deze krachtige omgeving. Een stimulerende, goed doordachte omgeving is zo ingericht dat kinderen op een breed vlak en op vele niveaus dingen kunnen ontdekken. Het inspireert ze om meer en beter te leren. Leren is het resultaat van denkprocessen van de leerling, hierbij wordt nieuwe kennis altijd verbonden aan oude kennis. Leerlingen zijn hier zelf verantwoordelijk voor en dus eigenaar van hun eigen leerproces. Leerkrachten volgen en begeleiden de ontwikkeling van ieder kind op de manier die het best bij ze past.
Wat wij willen uitdragen is: onderlinge verdraagzaamheid, medemenselijkheid en het respecteren van verschillende individuele mogelijkheden en de natuur. IKC Voorhoute is dé plaats voor een kind om veel te leren en zich breed te ontwikkelen. Daarbij kijken we naar de individuele onderwijsbehoeften van de kinderen. We bieden de kinderen een veilige, stabiele, krachtige (leer)omgeving, waarin kinderen ervaren dat ze goed zijn zoals ze zijn, en dat leren leuk is. Onze missie is dan ook: IKC Voorhoute, Natuurlijk! Goed!
Onze visie
Uitgangspunten ontwikkeling en leren:
- Wat als kennis of inzicht wordt aangenomen is gestoeld op de kenmerken van die gemeenschap en die tijd en heeft mogelijk daarbuiten een andere betekenis of waarde;
- Leren is sociaal: leren is in hoge mate een sociale bezigheid (interactie is belangrijk); een (leeftijd)mix aan mensen zorgt voor een krachtige leeromgeving;
- Een krachtige leeromgeving in samenspel met intrinsieke motivatie is het meest efficiënt;
- De directe omgeving is een bron van leren;
- Jezelf gedragen in een groep is een vaardigheid die je moet leren;
- Leren is verder bouwen op dat wat je al weet en kan. (Talenten maximaal ontplooien).
- Leren is ergens goed in worden;
- Leren is niet iedere keer dezelfde fout maken; het door vallen en opstaan samen met anderen opbouwen van kennis, inzichten en vaardigheden staat voorop;
- Unieke ontwikkeling; Ieder mens leert op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo;
- Alle gebeurtenissen in het leven (van een kind) doen er toe, alles staat met elkaar in verbinding.
Uitgangspunten onderwijs:
- Kinderen zijn de toekomst. ‘Dat hebben we altijd zo gedaan’, is geen excuus;
- Brede ontwikkeling gericht op intrinsieke motivatie en interesses;
- Relatie, autonomie en competentie zijn basisbehoeften om tot leren te komen;
- Betekenisvol;
- Thematisch;
- Constructivisme;
- Eigenaarschap;
- Coöperatief Leren ((inter)actief leren).
Uitgangspunten opbrengsten:
- Niet toetsen, maar kijken en luisteren; van summatief naar formatief;
- Hoge verwachtingen en vertrouwen hebben;
- Opbrengstgericht werken is het bewust, systematisch en cyclisch werken aan het verbeteren van de resultaten (leerprestaties) en opbrengsten (sociaal/emotioneel/creatief)
- Kinderen, ouders, leerkrachten en vervolgonderwijs zijn tevreden;
- Minimaal op het niveau dat verwacht mag worden.
Uitgangspunten schoolklimaat:
- Een goed pedagogisch klimaat heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van kinderen, zowel sociaal-emotioneel als cognitief;
- Fluitend naar IKC Voorhoute en fluitend weer naar huis;
- NARS (Netjes, Aardig, Rustig, Samen);
- Sociale competenties (kennis en vaardigheden) moeten ook (aan)geleerd worden.
Uitgangspunten maatschappelijke positionering:
- Ieder kind mag er zijn en stroomt uit naar het soort onderwijs dat bij zijn/haar talenten past en er toe bijdraagt dat hij/zij zichzelf mettertijd als waardevol individu in de maatschappij beschouwt;
- Het IKC is onderdeel van haar lokale omgeving. Samen hebben we een verantwoordelijkheid om de omgeving veilig en stimulerend in te richten voor de kinderen en de bewoners; ieder vanuit zijn eigen kracht, taak en kwaliteiten;
- De school is zichtbaar in de wijk;
- Kwalificeren (kinderen voorbereiden op vervolgonderwijs door de daarvoor benodigde kennis en vaardigheden over te dragen) en socialiseren (actief burgerschap en sociale integratie) vormen de hoofdfunctie van de school, terwijl de kinderopvang opvang als hoofdfunctie heeft. Andere maatschappelijke neventaken en verantwoordelijkheden worden door het team kritisch bekeken alvorens ze deze op zich nemen; (Gezonde school, groen schoolplein, veilige/fijne buurtomgeving/iedereen op tijd de juiste zorg/Jeugdprofessional).